Gæsteblogger Maj Ølting – juicing i en stresset hverdag

Gæsteblogger Maj Ølting

Indehaver af Juicing for småbørnsmødre.

Gæsteblogger Maj Ølting

Sådan kommer du i gang med at juice i en stresset hverdag

Hej, jeg hedder Maj Ølting, og jeg har været så heldig at få lov til at skrive et gæste-blogindlæg her på siden om, hvordan du kommer i gang med at juice, når du føler dig stresset i din hverdag.

I juicing findes masser af vidunderlige vitaminer og mineraler, som giver din krops celler energien tilbage, når den ellers føles helt flad.

Når du drikker et glas juice, føles det i kroppen på samme måde som at drikke et glas sodavand, hvor du får et nyt skud energi. Forskellen er bare, at i en sodavand er det sukkeret, som giver dig energi, hvor det i juicen er vitaminerne og mineralerne, som giver dig energi.

Du får altså energi begge steder fra, men når du drikker sodavand, og dermed sukker, vil dit blodsukker først stige og derefter falde.

Sådan i normale ord betyder det at du først kommer i hopla og bliver frisk, og bagefter bliver du super træt, får hovedpine, bliver uoplagt, irritabel og sløv.

Sådan er det ikke med juicing. Når du får din energi fra vitaminer og mineraler, er der ingen regning, som skal betales bagefter. Her bliver du ved at køre på et high og have energi.

Derfor er det super godt for dig at drikke grøntsagsjuice, når din krop er træt og overskuddet i bund. Dine celler bliver fyldt op med vitaminer og mineraler, som giver dig energien tilbage.

 juice

Frugtjuice eller grøntsagsjuice?

Hvis du vil bruge juice til at få mere energi, så led efter juiceopskrifter med mange grøntsager.

I juicing bruger man store mængder, og hvis det hele bare er frugt, så får du en masse frugtsukker ind i din krop, og så er du lige vidt.

Sukker er sukker, uanset om det er naturligt eller ej.

Din krops blodsukker vil stadig stige og bagefter falde. Du bliver altså også træt og uoplagt, hvis du drikker meget frugtjuice. Også selvom sukkeret er sundere end det sukker, der findes i sodavand.

Sats i stedet på grøntsagerne.

Jeg laver altid opskrifter med minimum 75% grøntsager, så du kan være sikker på, at der er masser af vitaminer og mineraler og ikke særlig meget frugtsukker. På den måde forstyrres dit blodsukker minimalt, og så kan du blive ved med at holde din energi høj.

Husk at få lidt fedt til dine juicer, så optager du alle vitaminerne bedre og bliver mættere.

 

Sådan kommer du i gang med at juice, når du føler dig stresset i din hverdag

Lad være med at spilde tid på at lave juice hver eneste dag.

Juicerne kan heldigvis holde sig. Ja, det er selvfølgelig bedst at drikke dem friskpressede, men de KAN holde sig, og det er bedre at få daggammel juice end ikke at få juice.

Hold ambitionerne nede, hvis du føler dig presset i din hverdag.

Juice fra en centrifugaljuicer kan holde sig 1 døgn (dvs. den kan drikkes over 24 timer. Lav den fx kl. 15 om eftermiddagen, så holder den til kl. 15 næste dag. På den måde kan du drikke juice over 2 dage, men indenfor samme døgn).

Juice fra en slowjuicer kan holde sig i 3 døgn.

Begge typer juicer skal opbevares i en ilt tæt beholder (helst af glas) og på køl. 

Lav store portioner.

Det tager ligeså lang tid at hakke grøntsager til 500 g som til 1 kg. Eller sagt på en anden måde: om du skærer agurken ved 5 cm eller 10 cm, det tager samme tid.

Det som tager tid ved at juice, er at gøre maskinen ren bagefter – og rengøringstiden er præcis den samme, uanset hvor meget juice du laver.

Så lav store portioner til din krops celler, når du alligevel er i gang med at juice. Så får du dobbelt så mange vitaminer og mineraler på samme tid.

Glem alt om at skære skræl og ender af grøntsagerne.

Mange af vitaminerne og mineralerne sidder lige under skrællen, og dem går du glip af, når du fjerner den. Der ud over tager det også længere tid. Bare smid stykkerne hele ned i maskinen med både skræl og ender. Det er ren win-win på både vitaminer, mineraler og tid.

Hårde skræller og skræller på citrusfrugter plejer man dog at fjerne.

Køb en rigtig god juicemaskine. Jo bedre en maskine du har, jo hurtigere tager det dig at juice. Gode maskiner er generelt nemmere og mere tidsbesparende både til at juice og at rengøre. Så find en god maskine. Du kan finde et link i bunden til min gratis (og super overskuelige) E-bog om juicemaskiner.

Sæt din juicing i system. Det betaler sig at bruge et øjeblik på at gange sine juiceopskrifter op, så du kan lave store portioner til flere dage ad gangen. Når du gør det, behøver det slet ikke tage lang tid at juice. Du kan finde inspiration til, hvordan du kan gøre det, i den opskrift jeg giver dig her i blog-indlægget. 

Gurkemeje

Hvor lang tid tager det at juice?

Det tager mig under 10 minutter at juice.

Og det er inklusiv at snitte og hakke grøntsagerne og at rengøre maskinen bagefter.

Det gør jeg 2 gange om ugen på en slowjuicer, hvor juicen holder sig i 3 døgn. Så i alt bruger jeg 20 minutter om ugen, og så får jeg mine 600 gram grønt om dagen, 6 dage om ugen.

Alle mine opskrifter har altid mindst 75% grøntsager, og så er der altid 600 gram grønt i dit glas efter presning, hvis du bruger en af de juicemaskiner jeg anbefaler (se link til E-bog længere nede).

Der ud over er mine opskrifter og indkøbslister ganget op, så du nemt kan lave juicer til flere dage og flere personer ad gangen.

Det er altså super smart og hurtig juicing – og det er jeg mega fan af!

Sundhed skal ikke tage evigheder, det skal være enkelt og lige til at gå til. Ellers er der jo ingen af os som får det gjort. Specielt ikke når hverdagen presser sig på og vi føler os stressede.

Jeg håber sådan at du har fået mere mod på at juice. Når det først bliver sat i system, så tager det virkelig ikke særlig lang tid at juice og få meget mere energi til din krops celler.

Jeg ønsker dig alt held og lykke med at komme i gang med juicingen <3

Kærlig hilsen Maj

Maj´s lækre opskrift på Fennikel-mynte juice:

Juice-4-Opskrift-Fennikel-mynte (1)

Juice-4-Indkøb-Fennikel-mynte-1

Maj Ølting arbejder til dagligt med juicing for småbørnsmødre og har gjort det til sit speciale at hjælpe mødre med sundhed på minimalt tidsbudget.

 

Du kan følge Maj Øltings Juicing for Småbørnsmødre lige her:

 

Du kan også gøre om over 2.000 andre mødre og skrive dig op til nyhedsbrevet og helt gratis modtaget E-bogen om juicemaskiner lige her: www.majolting.dk/nyhedsbrev