Ingefær – den knoldede rod.

ingefær

Jeg har lavet en flaske ingefærkoncentrat, fandt opskriften i bogen: “Køkkenrevolutionær på høje hæle” af Umahro Cadogan. (Det er kradse sager, så du skal ikke indtage det rent, medmindre du har meget hårdføre slimhinder).

 

Koncentratet kan holde sig i køleskabet i 1-2 uger uden problem. 

Du kan bruge det i smoothie, i te og i madlavningen. 

Jeg blander det med koldt vand og citronsaft og drikker det på tom mave om morgenen.

Ingefær er dejligt varmende og kan være god mod kolde hænder og fødder.

Ingefær er godt mod:

– Fordøjelsesbesvær. Fremmer fordøjelsen og sætter skub i peristaltikken. Da den påvirker den glatte muskulatur, der styrer vores indre organer.

– Kvalme (graviditet, køresyge, kemoterapi)

– Ledde- og slidgigt.

– Menustrationssmerter

– infektioner i luftvejene, forkølelser og influenza

Ingefær virker anti-inflammatorisk, altså den bekæmper betændelsesreaktioner i kroppen.

Da ingefær er stærk i smagen, kan den for mange, være svær at få ned.

Prøv at blande koncentratet med kogende vand, et par skiver citron og tilsæt honning. Men put først honningen i når teen er drikkeklar, da honningens sunde egenskaber forsvinder ved 38 grader.

Ved infektioner i luftvejene, drik ingefær te med hvidløg.

Vælg økologisk ingefær, for at være sikker på at roden ikke indeholder klor.

Umahros opskrift på Ingefær koncentrat:

100 gram økologisk ingefær

½ liter vand

Rens ingefæren, skallen skal blive på. Skær den i grove skiver.

Kør ingefær skiverne i en blender i 2 minutter til ingefæren er findelt.

Sigt koncentratet igennem en finmasket si og hjælp til med at presse den sidste gode saft ud med en ske.

Hæld på en skoldet glasflaske og opbevar i køleskabet.

God fornøjelse:-)

ingefærkoncentrat