Massage mod stress.

Hæv dit oxytocin niveau med massage.

Jeg er stor fan af oxytocin.

Keep it simple – du skal bare  huske at få masser af kram og berøring for at have  det godt. Men hånden på hjertet – husker du det? 

Kærligheds-hormonet OXYTOCIN – hormonet for nydelse og glæde. Ja, kært barn har mange navne. 

Når vi er pressede, kede af det, er ensomme eller lignende kan vi savne et kram. Eller bare en lille berøring, som tegn på omsorg og medfølelse. Men hvad er det egentlig der sker i kroppen og hvorfor er det så vigtigt med det der oxytocin?

Hormonet bliver bl.a frigjort ved:

– kram                                                                             Bars

– berøring

– nærvær

– massage

– sex

– positive omgivelser

– oplevelsen af empati

Hormonet hjælper med at reducere blodtrykket og få pulsen til at dale. Det styrker dit immunforsvar og du har nemmere ved at optage næringsstoffer fra maden. Det er et fremragende middel mod stress, da det hæmmer frigørelsen af stresshormonet kortisol.

Oxytocin dannes i hypofysens baglap. Hormonet får bl.a livmoderen til at trække sig sammen under fødslen og medvirker ved amningen.

Oxytocin dæmper angst og uro. Fremmer vækst og heling.

Husk at være opmærksom på at frembringe hormonet og gør noget hver dag, der gør dig glad. Det er vigtigt at huske, at udsættes vi ofte for oxytocin,  skabes der en langtidseffekt i kroppen. Det vil give dig øget velvære og overskud.

Går vi lidt dybere i hjernen, så undertrykker oxytocin aktiviteten i amygdala. En del af amygdalas funktion er at opdage farer og få os til at reagere defensivt. Hvis vi har en overaktiv amygdala, der ofte sanser fare på færde, kan det bidrage til et indre hormonelt  kaos kroppen. Stress hormonerne kortisol og adrenalin bliver aktiverede og kroppen er på overarbejde.

Hvad stimulerer frigørelsen af oxytocin mest? Ja, det gør berøring.

Connie Therkildsen

Huden er vores største sanseorgan. Følesansen er vores første kontakt med omverdenen og vores vigtigste beskyttelse. 

Allerede når vi er 6 uger gamle fostre er huden veludviklet. Huden benævnes også “sansernes moder”.

Er det vigtigt at mennesket i sin tidlige udvikling udsættes for berøring og taktil stimulation? Det er der lavet mange dyreforsøg for at finde ud af og der er ingen tvivl om at taktil stimulation er nødvendig for overlevelse. Det har vi også set eksempler på i tv. Spædbørn kan trække sig ind i sig selv og blive tidligt skadede, hvis de ikke bliver holdt om, får omsorg og øjenkontakt. Berøring er essentielt for os og vores udvikling.

Vi kan leve som blind, døv og uden smags- og lugtesans, men ikke uden hudens følesans.

Husk at give dig selv ro, nære dig selv, få masser af nydelse og berøring. Det vil give dig ro og få din krop vil slappe af.

Du kan altså via berøring hjælpe dig selv til at få det bedre, men også styrke relationerne til dine medmennesker. Det er da skønt at vide. 

Hvis du er i krise, har stress, er syg, i sorg eller er bekymret er det en rigtig god ide at rette fokus på din krop. Giv den masser af ro,kærlighed og nydelse. Så stimulerer du frigivelsen af oxytocin.