Uro og kramper i dine ben.

Har du uro i benene?  

Jeg bruger udtrykket det “myler”.

“Myle” er måske kun et udtryk, jeg bruger. Men det dækker over en ubeskrivelig indre uro i benene, som kan være meget smertefuld. Dine ben kan måske ligefrem give små spjæt.  Det er en meget ubehagelig følelse og det er svært at finde ro, da bevægelse ofte er den bedste lindring.

Uro i ben kaldes “Restless legs” eller på godt jysk “Rastløse ben”. 

Årsag:

Først og fremmest skal du være sikker på, der ikke ligger en sygdom bag symptomet. Så tjek lige ud med din læge først.

Men for de flestes vedkommende kan det dreje sig om magnesium mangel og/eller du drikker for lidt vand i løbet af dagen.

En af de hyppigste tegn på magnesium mangel er især muskelkramper og uro i ben.

Magnesium indgår i cellernes energi omsætning og er derved særlig vigtig for dine musklers funktion og afsendelse af nervesignalstoffer.

Magnesium er med til at få dine muskler til at slappe af.                   Firma foto

Et andet af mineralets vigtigste opgaver er at, sikre at calcium ikke trænger ind i muskulaturen. Når det sker, opstår der nemlig spasmer i musklerne/kramper.

Magnesium indgår i over 300 enzym processer og er det fjerde mest almindelige stof i kroppen og generelt er det godt for hjernen, hjertet & kredsløbet.

Af bonus kan det anbefales at tage mod menstruationssmerter og smerter generelt.

Tag magnesium 1 time før sengetid for rolig søvn.

Det har også været meget oppe i medierne om magnesium mod hovedpine/migræne. Jeg har i bladet “Helse” læst, at der er en del forskning på området som viser det kan afhjælpe smerter ved hovedpine/migræne. Det skyldes formentlig magnesium indvirkning på muskel- og nervefunktionen og at det forbedrer gennemblødningen af hjernen.

Tilskud af magnesium:

Vigtigt at vælge magnesium, der kan optages af kroppen ellers er det jo ligemeget med tilskud. Vælg et letoptageligt magnesiumcitrat,. Få hjælp og vejledning i din Helsekost.  Tag gerne et B-vitamin kompleks for  at støtte magnesiums gode virkning. Vær opmærksom på, at hvis du i forvejen tager medicin, kan det også forhindre optagelsen af magnesium i tarmen.

Du kan også købe Magnesium spray, der kan bruges direkte på huden på benene og derfor kan virke direkte, uden at skulle igennem tarmen.

Tag et bad eller fodbad med Epsom salt. Læs om det fantastiske Epsom salt her på bloggen.

Naturlige kilder til magnesium: Græskarkerner, frø, mandler, nødder, bladgrøntsager og fuldkornsris. Så sørg endelig for, at spise af de gode sager dagligt.

Du skal især være opmærksom på magnesium mangel, hvis du er/har stress, hvis du spiser for ensidigt, drikker meget kaffe, alkohol eller får vanddrivende medicin.

Kan du få for meget magnesium?? Overdosering er meget sjælden. Et eventuelt overskud vil blive udskilt via nyrerne.

Udover tilskud af magnesium, kan du med stor fordel:

  1. Få regelmæssige massager af dine ben, gerne i kombination med zoneterapi. Massage øger blodcirkulationen i dine ben og blødgør din muskulatur og bindevæv. Ben massage og zoneterapi er fantastisk til smerter, uro og hævede ben.
  2. Du har mulighed for at bestille pakken “lette ben” hvor du får 3 x massage af dine ben. Du kan læse mere her.
  3. Udstrækning af dine benmuskler gerne 3 x ugentligt. Hold strækket 15-60 sekunder.
  4. Drik vand – gerne 1,5-2 liter dagligt.
  5. Bevæg dig mest muligt hver dag.

2012 272